KENDERMAGRÓLBLOGOLOK

KendermagVas

2022.03.15 15:14
Gábor
KendermagVas

Kendermagas VAS blog (KendermagVAS blog)

A kiegyensúlyozott táplálkozás a legjobb megoldás. Hogy mivel? Hántolt kendermaggal. Miért? Mert finom, és mert egy kicsit egyszerűsödik vele az életünk. Az elkövetkező néhány hétben erről mesélünk.  

Ma a vasról mint mikroelemről írnék néhány alapinformációt. Azért ezzel kezdem, mert a vas egy olyan elem, amit sokan ismerünk, mégsem tudjuk például, hogy a kalcium gátolja a felszívódását. Mi az, ami nincs a hántolt kendermagban? Kalcium Viszont gazdag magnéziumban, de erről a következő cikkben lesz szó.

 

Kendermagas VAS blog (KendermagVAS blog) 

A kiegyensúlyozott táplálkozás a legjobb megoldás. Hogy mivel? Hántolt kendermaggal. Miért? Mert finom, és mert egy kicsit egyszerűsödik vele az életünk. Az elkövetkező néhány hétben erről mesélünk.  

Ma a vasról mint mikroelemről írnék néhány alapinformációt. Azért ezzel kezdem, mert a vas egy olyan elem, amit sokan ismerünk, mégsem tudjuk például, hogy a kalcium gátolja a felszívódását. Mi az, ami nincs a hántolt kendermagban? Kalcium Viszont gazdag magnéziumban, de erről a következő cikkben lesz szó.

A C-vitamin viszont támogatja a vas felszívódását, ezt mindenki tudja. És vajon a hántolt kendermagban van C-vitamin? Nincs. Viszont jó tudni, hogy készítettünk olyan terméket, amely C-vitaminban gazdag.

Sajnos nem tudok nem elfogult lenni a kendermaggal kapcsolatban. Annyira komplex élelmiszer, hogy nem is értem, miért hagyják ki a kedves tudósok oly sok listából. Pedig jó lenne, ha bekerülne, mert akkor el tudnánk dönteni, hogy kell-e ez nekünk vagy sem.

A hántolt kendermag gazdag vasban. Tapasztalataink szerint a vastartalma átlagosan 11-16 mg / 100 g között mozog, de találkoztunk már olyan hántolt kendermaggal is, amelyben 79 mg volt. A hivatalos forrás szerint azonban ez az érték csak 7,95 mg. Saját laborvizsgálataink alapján mi még nem találkoztunk ennyire „alacsony” vastartalommal.

Az ajánlott napi vasbevitel 14 mg. Ha nem figyelünk (nagyon) oda, akkor messze nem teljesül ez az érték. Hogy miben van sok vas, arról itt olvashatsz bővebben.

Miért fontos a vasbevitel? Milyen belső folyamatokban vesz rész egy vasban gazdag* élelmiszer?

* Hivatalosan akkor lehet kijelenteni, hogy egy élelmiszer gazdag valamiben, ha a felnőttek részére ajánlott napi bevitel értékének minimum a 30%-át teljesíti.

A hántolt kendermag mindenben gazdagon teljesít.

 A hántolt kendermag gazdag vasban, ezért:

  • részt vesz a normál energiatermelő anyagcsere-folyamatokban,
  • hozzájárul a fáradtság és a kifáradás csökkentéséhez,
  • hozzájárul az immunrendszer normál működéséhez,
  • szerepet játszik a sejtosztódásban,
  • hozzájárul a normál szellemi működés fenntartásához,
  • hozzájárul a normál vörösvérsejt- és hemoglobinképződéshez,
  • részt vesz a szervezet normál oxigénszállításában.

A hántolt kendermag nagyon jó barátja:

  • a kölesnek és zabpehelynek (lassú felszívódású szénhidrátok és gluténmentesek)
  • a faepernek, csipkebogyónak, ribiszkének, mazsolának
  • a lencsének, szárazbabnak, szárazborsónak, szárított vargányának

Hántolt kendermagos zabkása

RECEPT: Zabpehely kása – a reggeli indító

Hozzávalók 2 személy részére:

1 pohár (~2 dl) gluténmentes zabpehely

40 g hántolt kendermag

20 g kendermagfehérje

20 g barna nádcukor vagy eritrit

3 pohár víz

A zabpelyhet folyamatos kevergetés mellett melegítsük fel, amíg finom illata nem lesz. Öntsük fel a vízzel, adjuk hozzá a kendermagfehérjét és az eritritet, majd folyamatos kevergetés mellett forraljuk bugyogásig. Öntsük ki két tálkába, és elosztva a hántolt kendermagot, szórjuk a tetejére. Adhatunk hozzá pluszban faepret, mazsolát, fagyasztott ribizlit vagy más C-vitamin tartalmú gyümölcsöt.